Skarven Forlag ELTEGNING 10 |
|||
|
|
Forsiden Eltegning | Hvorfor Eltegning | Bestille Eltegning | Installasjon av programmet | Kom i gang Modul 1 Tavleskjema | Modul 2 Åpne arkitekttegning | Modul 3 Tegne en byggtegning | Modul 4 Skjemategning |
|
Kom i gang ... Mål
Målet med dette
kapittel er å lære bruken av de mest brukte kommandoene i AutoSketch
samt kjenne til de mest brukt tegningsartene en har bruke for i
elektrotegning. Første
eksempel tar for seg generelle kommandoer i Autosketch og de andre
eksmplene viser forskjellige tegninger som skjemategning i målestokk 1:1
og plantegning i målestokkene 1:50 og 1:100 osv.
Bakerst i kapittelet er det vist hvordan en importerer filer fra
andre DAK-programmer og hvordan en scanner en papirtegning. Eksempel 1
Kommandoer i AutoSketch
I dette eksemplet
vises hvordan de forskjellige kommandoene/funksjonene virker i DAK –
programmet AutoSketch 1.1
Start opp AutoSketch
ved å dobbeltklikke på ikonet for AutoSketch eller trykk Start nederst
til venstre på skjermen, klikk deretter Programmer – AutoSketch og ikon
for Autosketch.
1.2
Et vindu med navn
”Start Up” kommer fram på skjermen (har du eldre datamaskin kan dette
ta 1 – 4 minutter). Velg
”Tempelate” og en av de ferdigdefinerte malene.
Velg f.eks ”Iso_a4” ved å klikke på Iso_a4 og deretter på
OK.
1.3
Du har nå kommet inn
i AutoSketch og valgt et ark med tittelfelt og ramme i størrelsen A4. Klikk
på ”DRAW” på kommandolinjen øverst på skjermen.
Før musen ned i feltet som kommer fram under DRAW og klikk på
”Line” og deretter på ”Single”.
Før markøren ned til tegnefeltet og klikk med venstre mustast.
Flytt markøren til et nytt sted på tegnefeltet og klikk med
venstre mustast. Du har nå
tegnet din første strek.
1.4
Du kan nå klikke en
gang til og du begynner på en ny linje/strek.
Når du har satt siste punkt til en strek kommer det opp et felt
over tegnefeltet med fire kolonner. Tallene
i kolonnene betyr:
1.
kolonne – start punkt for linje først angitt i X-akse så i
Y-akse
2.
kolonne – sluttpunkt for linje først angitt i X-akse så i
Y-akse
3.
kolonne – lengden av linjen
4.
kolonne – vinkelen i forhold til X-aksen (horisontalt mot høyre)
Ønsker du å forandre
på noen av verdiene f.eks lengden av streken kan du bare klikke i kolonne
3 og forandre på strek-lengden.
1.5
Nederst til høyre på
skjermen er det 2 kolonner med tall.
Tallene i kolonnen betyr:
1.
kolonne – viser hvor på arket i forhold til arkets nullpunkt du
til en hver tid er. Først
angitt i X-akse så i Y-akse. Arkets
nullpunkt er vanligvis i arkets nedre venstre hjørne.
2.
Kolonne – viser hvor langt du beveger deg fra der hvor du satte
1. punkt til f.eks en strek. Første
angivelse kommer i X-aksen og andre i Y-aksen. NB!
Ved å benytte
kolonnene som vist i punktene over (pkt 1.4 og 1.5) kan du raskt tegne opp
veggene til et bygg.
1.6
Ønsker du å slette
en strek må du først trykke på ESC knappen øverst til venstre på
tastaturet for å gå ut av den kommandoen du er inne i.
Flytt markøren til den streken du ønsker fjernet og klikk med
venstre mustast. Streken
skifter nå farge og får 6 sorte små firkanter rundt seg.
Trykk på DELETE knappen på tastaturet.
Streken eller ønsket tegneobjekt er nå fjernet.
1.7
Prøv de andre
funksjonene under DRAW på samme måte som du tegnet en strek med
funksjonen Line. Se i feltet
nederst til venstre i skjermen. Der
skriver maskinene hvilken kommando den har fått og hva du skal gjøre
videre for å fullføre kommandoen. Prøv
funksjonene:
ARC
– bue
Circle
– sirkel
Polyline
– sammenhengende streker
Polygon
– rektangel, pentagon osv.
Curve
– kurve, brukes i f.eks diagrammer som sinuskurve eller lignende
Text
– tekst inne i en tegning. Ønsker du å stille tekststørelsen eller teksttypen klikk
på
Editor etter at du har valgt Text.
Dimension
– dimensjonerer automatisk et tegnet objekt selv om du tegner i målestokk
1:50
Duplicate
– parallellfører en eksisterende strek
Hatch
– fyller et objekt f.eks en sirkel eller et polygon med ønsket mønster
(linjene
må
være tette
Symbol
– Henter fram nye symbolbibliotek
Explore…
tilføre eller slette symboler i symbolkatalogene
Change
Library – skifte til en annen symbolkatalog (symbolbibliotek)
1.8
Zoome
funksjonene, forstørrer eller forminsker skjermbildet, men ikke de
tegnede funksjonene. Klikk på
VIEW øverst på skjermen.
Zoom
In – funksjonen zoomer inn et
område på skjermen. Hold
mustasten nede mens
du
fører musen over det området som du ønsker zoomet og slipp mustasten.
Zoom
Extent – zoomer deg ut slik at
du ser hele arket med litt luft rundt arket
Zoom
Page – zoomer deg ut slik at
du ser hele arket
Prøv
de andre zoomfunksjonene.
1.9
Toolbars
eller ikoner som representerer de for skjellige funksjonene kan du laste
ned slik at de alltid er framme på skjermen.
Laster du ned for mange blir tegneområdet midre og du må zoome
mer. For å hente nye ikoner
klikk på VIEW og velg ”Toolbars”.
Sett en hake for de ikonmenyene du ønsker og klikk OK.
Du kan flytte ikonmenyen rundt på skjermbildet ved å klikke med
venstre mustast i det blå felt øverst i det nye ikonvinuet og holde
mustasten. Flytt ikonmenyen
til ønsket område. Du kan
legge vekk den nye ikonmenyen ved å klikke på stjernen øverst til høyre
i ikonvinduet.
1.10
Ønsker
du å få tegnet opp igjen skjermbildet i tegneområdet kan du klikke på
VIEW øverst på skjermen og deretter på ”Redraw”.
Hvis noe er borte på skjermen som du mener du ikke har slettet
klikk på Redraw for å se om det virkelig er der.
1.11
Ønsker
du å angre siste kommando kan du klikke på EDIT og ”Undo”.
Siste tegnekomando blir da fjernet.
Ønsker du å angre de 2 siste kommandoene klikker du bare 2 ganger
på ”Undo”. Undo er også
et fast ikon øverst på skjermen.
1.12
Ønsker
du å kalle tilbake en funksjon du har benyttet Undo på klikker du på
EDIT og ”Redo” og tegnefunksjonen kommer tilbake.
Redo er også et fast ikon øverst på skjermen.
1.13
Skal
du kopiere et tegnet objekt må du først klikke på ESC knappen på
tastaturet for å gå ut av den tegnefunksjonen du er inne i.
Flytt markøren til det objektet som skal kopieres og klikk med
venstre mustast. Objektet
skifter farge og blir omringet av 8 små firkanter.
Flytt markøren til senter av objektet til du ser et kors med 4
piler. Trykk først CTRL
tasten på tastaturet og hold denne tasten nede før du klikker med
venstre mustast og holder mustasten nede.
Flytt objektet til dit du ønsker at det skal kopieres og slipp først
mustasten for så å slippe CTRL tasten.
Du
kan også benytte Copy funksjonen under EDIT menyen for å kopiere.
1.14
Ønsker
du å flytte et objekt må du først trykke på ESC knappen på
tastaturet. Klikk med venstre
mustast på det objektet som du ønsker å flytte.
Objektet skifter farge og får 8 små firkanter rundt seg. Før markøren til midten slik at det kommer fram et kors med
fire piler. Klikk med venstre
mustast og hold venstre mustast nede mens du flytter objektet. Når du slipper mustasten er objektet flyttet.
1.15
Ønsker
du å forlenge eller korte av et objekt må du først trykke på ESC
knappen på tastaturet. Klikk
med venstre mustast på ønsket objektet.
Objektet skifter farge å får 8 små firkanter rundt seg.
Før markøren til en av de svarte prikkene slik at en liten strek
med piler i begge retninger kommer fram.
Hold venstre mustast nede mens du flytter på musa.
Objektet vil nå enten forminskes eller forstørres.
1.16
Skal
du rotere et tegnet objekt må du først trykke på ESC knappen på
tastaturet. Klikk med venstre
mustast på ønsket objektet. Objektet
skifter farge å får 8 små firkanter rundt seg.
Før markøren rundt mellom de svarte firkantene til det kommer
fram en bue med en pil. Klikk
med venstre mustast og hold mustasten nede til du har rotert objektet i
riktig posisjon. Slipp
mustasten.
1.17
FIL-menyen
er en meny som er lik de andre Windows baserte programmene.
Her kan du lagre tegninger, åpne gamle tegninger og lukke dem osv.
Velger
du ”Print” er det viktig at det i nedre venstre hjørne i vinduet for
utskrift står SCALED når tegningen er tegnet i målestokk og at
”Print all in black” er huket av når det ikke skal være
fargeutskrift.
1.18
Ønsker
du å velge forskjellige linjetyper må du velge TOOLS øverst på
skjermen og deretter ”Graphic Options”.
Du kan nå velge linjetyper og fyll i objekter som skal fylles osv.
Du kan også stille inn nye lag i denne funksjonen.
1.19
Lag
eller Layer er en funksjon som gjør det mulig å tegne flere tegninger
oppå hverandre i en tegning. For
å forklare dette må vi bruke et eksempel.
Hvis du skal tegne en hustegning kan du tegne husets omriss og
romfordeling på et overhead ark. Du
kan legge over et annet overheadark for å tegne målstokk og et tredje
overheadark for å tegne stikkontaker og brytere osv.
Hvert overheadark er et lag som du kan fryse, men ikke fjerne.
Fryse betyr at vi tar vekk overheadarket fra skjermen og
utskriften, men vi kan hente det frossende laget tilbake når det passer.
Dette letter arbeidet og gjør tegningen mer oversiktlig.
Øverst til venstre på skjermen kan du skifte mellom de
forskjellige lagene.
1.20
Hvis
du ønsker å stille inn antall desimaler som skal vises i målanvisningsfeltene
på skjermen eller i målsettingen
kan du gjøre dette ved å klikke på TOOLS og ”Drawing options” og
velg ”Units”
1.21
Ønsker
du å stille inn rutemønsteret på tegneområdet eller feste funksjonen må
du klikke på TOOLS øverst på skjermen.
Klikk så på ”Drawing Options” og velg ”Grid”. Stiller du inn Grid forandrer du rutemønsteret som er et
referansemønster i tegneområdet. Forandrer
du på innstillingen til Snap forandrer du tettheten av de faste spor
tegneområdet deles inn og som markøren detter ned i.
Snapèn er viktig for å tegne fort og effektivt.
Du
aktiverer Snap ved å gå til venstre meny på skjermen. Klikk på pilen nederst til venstre får å fram et ikon med
stiplede ruter. Klikk på
ikonet og hold mustasten ned mens du flytter musen mot høyre.
Når du ser at ikonet som er merket med G er aktivert kan du slippe
mustaten. Hent fram f.eks
funksjonen for å tegne en strek. Når
du nå beveger deg i tegneområdet kommer det fram en rød kule som detter
ned i faste spor som er forhåndsdefinert som vist i avsnittet over.
1.22
Ønsker
du å tegne i målestokk f.eks 1:50 må du klikke på TOOLS og videre på
”Scale”. Det er viktig å
merke seg at hvis en skal tegne i målestokk 1:50 må det stå 1:50 i
innstillingsruten for målestokk og ikke 1”=50`.
Laster du ned tegningsmalene fra ELTEGNING er det ferdige malark i
forskjellige størrelser (A4 til A0) og i målestokkene 1:1, 1:50 og
1:100.
1.23
Når
en ønsker å se hvor lang en strek er eller ønsker informasjon om
lengden, fargen eller linjetypen som er valgt for å tegne denne streken.
Kan en klikk på INQUIRE menyen og deretter på ”Entity
Properties”. Nå kommer det
fram en liten sirkel i tegneområdet.
Flytt sirkelen over linjen eller et tegnet objekt og klikk med
venstre mustast. Et vindu
kommer fram med opplysninger om objektet. NB!
Har
du tegnet en ledningsføring og brukt funksjonen polyline kan du klikke et
eller annet sted på polyline`n og opplysninger om lengden kommer fram.
Du må huske å legge til lende ned til f.eks stikkontakter og
brytere.
1.24
Ønsker
du å telle opp antall symboler som er benyttet i en tegning klikker du på
INQUIRE menyen og deretter "Symbol Count”. Det kommer fram et vindu som forteller antall av alle symbol
som du har benyttet i den filen du er inne i.
Du kan også be om utskrift ved å klikke for ikon for skriver. NB!
Har
du en sterkstrømstegning over et bygg kan du klikke på ”Symbol Count”
under menyen INQUIRE når du er ferdig med tegningen.
Det kommer da fram et vindu som forteller deg antallet av
stikkontakter, brytere osv som er benyttet i tegningen.
Husk at programmet teller ikke med boksen bak en bryter eller
regner opp behovet for festemateriell.
1.25
Ønsker
du å måle distansen mellom 2 punkter benytter du funksjonen
”Distance” som du finner under menyen INQUIRE.
1.26
Skal
du måle vinkelen mellom to streker kan du benytte funksjonen ”Angle”
under menyen INQUIRE.
1.27
Er
det ønskelig å finne f.eks arealet eller omkretsen (vegglengden) av et
rom kan du klikke på INQUIRE menyen og deretter på ”Area/Perimeter”.
Klikk deretter på alle hjørnene som du vil skal være med i målingene
og til slutt på det hjørnet hvor du begynte.
Klikk deretter på høyre mustast og et vindu med areal og omkrets
av rommet kommer fram. Det lønner
seg å benytte Snap når du bruker funksjonen Area/Perimeter for å
definere nøyaktig alle hjørnene. Du
kan krysse av for så mange hjørner du bare ønsker.
1.28
Ønsker
du å arbeide med flere tegninger samtidig kan du benytte WINDOW menyen.
Her kan du sortere de forskjellige tegningene på ulik måte.
1.29
Dette
er en vanlig hjelpemeny på linje med andre Windows programmer.
Det er verdt å merke seg hjelpefunksjonen ”What`s this” under
HELP menyen. Har du aktivert
denne funksjonen kan du klikke på en av ikonene og et vindu med
hjelpetekst kommer fram.
1.30
Ønsker
du å tegne en tegning som skal overføres til f.eks Word, må du markere
det du har tegnet ved å klikk i nedre venstre hjørne av tegningen og
holde mustasten nede mens du fører musen over til øvre høyre hjørne. Slipp mustasten og du vil nå få markert det som skal
kopieres med en annen farge. Velg
”Copy” øverst på skjermen. Start
Word-programmet og sett markøren der du ønsker tegningen limt inn.
Klikk på ikonet ”Lim inn” øverst på skjermen. Tegningen er nå limt inn i Word.
1.31
Har
du en Scroll mus (en mus med et hjul mellom musknappene) kan du enkelt
zoome deg inn og ut i tegningen. Ved
og klikke på på hjulet å flytte musen rundt i tegnefeltet samtidig som
du vrir på hjulet zoomer du inn enkelte deler av tegningen. Prøv også å bruk hjulet inne i symbolkatalogen, men du må
da først ha klikket på et symbol.
Skarven forlag, Barlindveien 36, 3118 Tønsberg. Tlf 47807555. E-post: post@elsiden.no. Orgnr 975975169. Etablert 1996 Oppdatert september 2013
|